Alla inlägg under februari 2010

Av Mikael Kleberg - 26 februari 2010 15:48

I morse plockades den gamla guldvågen fram. Först skulle ett cykel distanspass för och nackdelar vägas. I ena vågskålen låg Regn, farliga vägar, virusinfektion och en helvetes massa snömodd, I andra skålen låg min motivation, plusgrader och dåligt samvete över att jag tränar för dåligt. Så övervikt (enda gången det är bra med sådan) åt att genomföra passet.


Så vart ska jag cykla? Cykelvägar, stora bilvägar eller småvägar


Fördelen med cykelvägen är att PCID koefficienten (På Cykeln Inte Död) är ganska hög. Såvida man inte är i närheten av Fjugesta eller Kilsmo då PCID istället står för Preja Cyklisten I Diket, och är något av en lokal favoritsport bland flanellskjorta och träskobärande bonläppar med hembränninsmaskin på vinden och en thaihora i källaren.


Nackdelen med cykelvägen är plogningen (eller bristen på) och att det är svårt att etablera något gött distanstempo. Det blir ryckigt och orytmiskt med alla rödljus och rödnäsade fyllon som envisas med att gå i bredd.


På stora vägar är det lätt att komma in i en bra rytm. Idag fanns det dessutom avsnitt med asfalt fri från snö och modd. Där fanns däremot vatten vilket värmer hjärtat och kyler rumpan. Att bli blöt och kall om arslet är ett lika säkert vårtecken som fågelkvitter eller bajslukt från naturen.


Nackdelen är den låga PCID koefficienten. Hög risk att bli påkörd alltså.


Småvägar är för cyklisten vad mellanmjölken är för Svennebanan. En gyllene medelväg (såvida du inte är i Kilsmo eller Fjugesta då småvägen är en Highway to Hell). Så det blev mycket sådant idag.

Av Mikael Kleberg - 24 februari 2010 00:16

Jag är ingen ekonom. Att jag i ett sömndrucket tillstånd idag försökte beställa en spinningcykel för 10 000kr (endast hindrad av en fallerande internetuppkoppling) pekar ju åt det hållet. Det blev ingen cykel. Däremot lite Tv tittande som föranledde läsning i Banverkets policydokument. Även om mina ekonomiska kunskaper är begränsade så är jag ändå inte helt dum i huvudet. En förmåga jag inte verka dela med verkets generaldirektör Minoo Akhtarzand

. Utdragen ur dokumentet nedan visar hur långt banverket har mellan de stora orden och faktisk handling.

x

x

”Vi ska identifiera och på ett relevant och kostnadseffektivt sätt behandla de risker som kan påverka förutsättningarna att nå uppsatta mål. Vi ska ha en låg riskacceptans och endast ta övervägda och medvetna risker.”

”Vi ska i alla skeden och på affärsmässiga grunder, sätta samhällets och kundernas krav och förväntningar i centrum.”

x

Jag skulle kunna skriva många spaltmeter med fokus på orden “alla skeden” (newsflash det snöar i Sverige ibland), “Kundernas krav och förväntningar i centrum” och “vi ska ha en låg riskacceptans (Newsflash - Väldigt, väldigt väldigt många blir drabbade av förseningar i tågtrafiken).

x

Jag väljer dock att rikta lyktan mot orden “affärsmässiga grunder” “samhällets krav och förväntningar i centrum” samt relevansen och kostnadseffektiviteten i behandlingen av de risker som kan påverka måluppfyllnad.

x

Bakgrunden till detta inlägg är att banverket nu bett (säkert på sina bara knän) försvarsmakten om hjälp för att återfå driften i de fastfrusna spårväxlarna. Försvarsmakten ställer upp och värnpliktiga (på frivillig basis) kommer att stå till banverkets förfogande. Låt oss här stanna upp och fundera lite kring försvarsmaktens uppdrag. Så här står det på hemsidan, www.mil.se

x

”Försvarsmakten är Sveriges yttersta säkerhetspolitiska resurs genom att vara den enda myndighet som kan genomföra väpnad strid.

För att Försvarsmakten ska kunna utföra sina uppgifter tilldelas myndigheten cirka 40 miljarder kronor om året.”

x

40 miljarder om året, För att bli bra på väpnad strid, Och vad gör dom? Skottar snö i Hallsberg. Är det verkligen på affärsmässiga grunder att nyttja värnpliktigas utbildningstid till snöskottning? Tror Minoo Akhtarzand att

det är enligt samhällets krav och förväntningar när skattepengar ämnade att resultera i förmågan väpnad strid istället resulterar i förmågan: hantera en snöskyffel. Är det relevant och kostnadseffektivt att nyttja försvarsmakten till dessa uppgifter? Givetvis inte.

x

Men problemet med växlarna kvarstår och arga pendlare fryser fortfarande arslet av sig på kalla perronger. Lätt löst. Om transaktionen av värnpliktiga (fysiska individer “avlönade” med skattepengar) mellan två myndigheter (försvarsmakten och banverket) är legitim borde transaktioner av samma “vara” mellan andra myndigheter också vara legitim.

Vad sägs om en transaktion mellan arbetsförmedlingen (en myndighet) och banverket? Och varan? De 11290 (fysiska individer “avlönade” med skattepengar) som enligt SCB är öppet arbetslösa eller satta i åtgärder i Örebro län. Det

Minoo Akhtarzand är ett relevant och kostnadseffektivt sätt att behandla de risker som kan påverka förutsättningarna att nå banverkets uppsatta mål.

Av Mikael Kleberg - 22 februari 2010 18:08

Varför döper Microsoft Word alla nyskapade dokument till namnlös. Kan den inte få ett riktigt namn, Typ Anders, Karl (och våga inte säga kalle, mer om det senare) eller Anna. Då kan man välja att döpa om dokumentet eller ha kvar originalnamnet. Ibland vet jag om att just detta dokument kommer ha en väldigt kort livslängd. Kanske några timmar bara. Precis som det här dokumentet. Det är ämnat för detta inlägg och kanske ett till, Sen kommer det gå i graven. Liktförbannat måste jag ägna tankekraft åt att döpa det. Istället för att bara klicka på sparaikonen måste jag nu spara som, skriva i ett namn (eller välja namnlös vilket skulle skapa en jävla röra) och trycka på OK.


Varför kan personalen i en polis, brand eller ambulansbil välja att ha bara blåljus och inga sirener på? Är det när man har bråttom men inte jätte bråttom. När någon håller på att dö men i en maklig takt? När man vill sporta lite och göra det lite farligare att köra snabbt fram till olyckplatsen? När man glömt att köpa fikabröd? Jag kan fatta att det inte är så genialt att dra på sirenerna direkt utanför sjukhuset och väcka alla patienter och all sovande nattjobbande landstingspersonal. Men jag har flera gånger senaste veckan bevittnat utryckningsfordon med bara blåljus på som inte varit i anslutning till sjukhus eller andra sovande instanser. Jag fattar inte och det stör mig.


Den där jävla Ö&B reklamen. “Det blir Priceless för dig Kalle” Jag tycker så synd om Karl. För jag kan verkligen relatera till hans situation. Jag är döpt i till Mikael. De flesta kallar mig för Micke. Jag heter inte det! Lika lite som Karl heter Kalle eller Göran heter Bajskorv. Ett citat från världens bästa film.

"For a moment she rediscovered the purpose of her life. She was here on earth to grasp the meaning of its wild enchantment, and to call each thing by its right name." "By its right name." . Listen to the fucking movie will you!!


Slutligen. Varför växer min mustasch så långsamt? Jag vill kunna påverka sådana saker, som min kropp gör. Det är ju ändå jag som varelse som gör dem. Som hårväxt t.ex Jag har precis klipp mig. Då borde jag kunna ge fan i att växa ut mer hår. Jag sitter i en buss med 3 timmar till nästa stopp. Då borde jag kunna säga åt min matsmältning att coola lite så jag inte blir bajsnödig. Kontroll alltså. Jag vill ha kontrollen över det som är jag.

Av Mikael Kleberg - 21 februari 2010 08:23

För en gångs skull. Kan inte mr Barnaby I morden i midsomer skjuta någon. Eller åtminstone midshandla en gärningsman med en telefonkatalog. Jag Börjar bli trött på att han bara glider runt och är så jävla mysig och brittisk.


Lyssna på Johnny Cash - Highwayman Och titta sedan på ett avsnitt av ovan nämnda TV serie. Musikpolisen returns

Av Mikael Kleberg - 19 februari 2010 18:14

Jag saknar Bush administrationen (både George W och H.W) På den tiden, om ens partner eller annat slarvat med intimrakningen kunde man säga: “Hello mr President” vid åsynen av det orakade könet. (visst det är en liten skillnad i stavning men uttalas lika).


Som tur är är Guns ´N Roses odödliga så man kan alltid sjunga “Wellcome to the jungle” vid ett sådant tillfälle. En lika rolig som uppskattad gest.

Av Mikael Kleberg - 19 februari 2010 13:34

Jag sitter i restaurang Sverige. Det är en bra restaurang, Det har jag vetat sedan barnsben. Maten håller toppklass, Personalen är trevlig och priserna är vettiga. Stämningen är lugn och stillsam, Inte alls så högljudd som på restaurang Italien eller Turkiet. Visst händer det att gäster hetsar upp även på restaurang Sverige. Då brukar jag diskret påkalla personalens uppmärksamhet så de kan hantera den situationen. Man beter sig inte hur som helst på min stamkrog.


Stamkrog är föresten i underkant. Faktum är att jag äter nästan alla av min mål mat här. Jag har ätit någon gång på restaurang Grekland och Spanien men minnena från de besöken har falnat. Jag har för mig att maten var ok, och att priserna på vin var mer än ok (Detta faktum kan vara anledningen till att minnena från dessa restaurang besök falnat). Gott eller inte men jag orkar inte med sådan konstig exotisk mat som de har på andra ställen under någon längre tid. Ge mig rotmos, Falukorv och Sill. Riktig mat för en riktig karl.


Idag ska jag lyxa till det. På menyn fanns nämligen nyfångad västkusthummer med skirat smör. Att dricka till, En knastertorr Chablis från bästa år och hus. Denna måltid kommer bli något utöver det vanliga. Det vattnas i munnen när jag ser hur kyparen graciöst glider fram mot mitt bord med ett praktexemplar till hummer upplagd på ett silverfat.


Kyparen ställer ned fatet, häller upp vinet och jag provar så att doft och smak är som förväntas av en Chablis från detta år och hus (givetvis har jag ingen aning om hur den ska dofta eller smaka men jag håller god min) Utmärkt! Utbrister jag. Kyparen bugar, fyller upp glaset till ¾ delar och önskar mig en trevlig måltid.


Eftersom den flaska som träffar mitt huvud slår mig medvetslös kan jag själv inte redogöra för vad som nu händer men en annan gäst har berättat för mig. Gästen i fråga satt vid bordet närmast mitt men kunde inte ingripa pga. Risken för den egna säkerheten (Bra agerat, helt enligt restaurang Sveriges kutym).


Tydligen hade en överviktig, tobaks och svettluktande man slagit mig i huvudet med min Chablisflaska (som var av bästa år och hus). Han hade satt sig på mig och för en stund var jag helt övertäckt av hans feta stjärt och urtvättade, såsfläckiga mjukisbyxor av modell 80-tal. I gott mod hade han slukat min hummer och tömt mitt glas, grönsakerna hade han dock lämnat. Sedan hade han lämnat lokalen.


Jag vaknar omtumlad, förnedrad och arg. En känsla som förvärras tiofalt när kyparen anländer och kräver betalning för maten.


“men jag har ju inte ätit något, någon överföll mig och tog min mat” säger jag med gråten i halsen


“Här på restaurang Sverige betalar vi för den mat vi beställt, Hur skulle det annars se ut” svarar kyparen lugnt.


Jag inser det meningslösa i att argumentera och betalar. Jag ger bara 5% i dricks istället för de 10% som är kutym på restaurang Sverige. Någon måtta får det vara.


Dagen efter är jag tillbaka på min kära stamkrog. Maten är god, personalen trevlig och priserna är vettiga. Idag ska jag lyxa till det med en stor saftig biff. Det är jag värd för jag har slitigt hårt. Dessutom är jag vrålhungrig. Konstigt. Jag åt ju hummer i gårkväll.

Av Mikael Kleberg - 18 februari 2010 16:16

I föregående inläggs research arbete googlade jag på en mängd ord som tillsamans kan ge en något sned bild av vad jag egentligen pysslar med.


exempel på sådana ord (som ju alla är förknippade med ondska och förfall) är


Heil Hitler

wehrmacht

Atombomb

Hin Håle

Femenin

Lets dance

Vägverket


Jag är en hyvelns kille. Ingen vidare åsiktsregistrering fodras.

Av Mikael Kleberg - 18 februari 2010 15:50

Världen ler mot mig. Snöfallet som tidigare hotade att förstöra hela passet har försvunnit. Fräscha, unga trevliga människor med lydiga hundar som går fot hälsar glatt på mig när jag rullar förbi. Tårna är varma. Vattnet med en gnutta socker i smakar utmärkt. Helvetesmuskeln (eller nerven) i arslet känns knappt. I mobilen (som förövrigt fungerar klockrent) hörs Dido:s ljuva stämma.



"And i want to thank you for giving me the best day of my life"


Då kommer jag till bron över E18 och ska snart vända österut för hemfärden. Då Börjar jag ana oro. Snövädret tilltar och det står plötsligt klart för mig att jag haft medvind hitintills och nu väntar ”Against Weather” hela vägen hem. Jag möter en konvoj av lastbilar som vispar in snödamm och dieselångor i mina redan tårade ögon. Drogpåverkade (kvalificerad gissning här) BMW förare passerar förbi på en millimeters avstånd i en hastighet långt snabbare än vad vägverket rekommenderar. Jag försöker ”fucka” men jag har ju tummvantar på mig så det ser mer ut som en heil Hittler hälsning .Något som gör BMW föraren glad eftersom han är en trogen wehrmacht sympatisör sedan många år (återigen en kvalificerad gissning här). Tårna känns inte längre.

 

Dido har slutat sjunga. Istället hörs Thåströms skräniga stämma


“Hin Håle, Hin Håle”


Jasså han(hon). Satan har bytt skepnad och blivit tant minusgrad. (ja minusgrader har kvinnligt genus för, 1 - 5 stycken kan faktiskt vara riktigt trevligt att umgås med förutsatt att du klär dig rätt. 6 - 20 stycken är hanterbart, men jävligt kallt, 21 - 40 stycken kan vara dödligt, Men även om du klarar dig kommer du vara ärrad för livet.).


Då tar jag till mina hemliga vapen FATMAN och LITTLE BOY. De är mina eldrivna värmesulor. (Töntigt jag vet, Men om Lets Dance Mattias får döpa sina biceps till humle och dumle borde jag få döpa mina sulor. Dessutom är ju mina namn mycket mer finurliga med tanke på elen och det faktum att de vinner kriget mot kylan åt mig).


Återigen ler världen mot mig, Motvinden avtar något, Tårna återvänder från kylans land och kanske står det någonstans i fjärran en drogpåverkad före detta BMW ägare och snyftar över en hög med skrot. I polisbilen på väg till stationen spelar konstapeln mest på djävulskap Rage against the machine - Wake up


“What you reap is what you sow”

Ovido - Quiz & Flashcards