Direktlänk till inlägg 19 februari 2010

I´l have the Lobster

Av Mikael Kleberg - 19 februari 2010 13:34

Jag sitter i restaurang Sverige. Det är en bra restaurang, Det har jag vetat sedan barnsben. Maten håller toppklass, Personalen är trevlig och priserna är vettiga. Stämningen är lugn och stillsam, Inte alls så högljudd som på restaurang Italien eller Turkiet. Visst händer det att gäster hetsar upp även på restaurang Sverige. Då brukar jag diskret påkalla personalens uppmärksamhet så de kan hantera den situationen. Man beter sig inte hur som helst på min stamkrog.


Stamkrog är föresten i underkant. Faktum är att jag äter nästan alla av min mål mat här. Jag har ätit någon gång på restaurang Grekland och Spanien men minnena från de besöken har falnat. Jag har för mig att maten var ok, och att priserna på vin var mer än ok (Detta faktum kan vara anledningen till att minnena från dessa restaurang besök falnat). Gott eller inte men jag orkar inte med sådan konstig exotisk mat som de har på andra ställen under någon längre tid. Ge mig rotmos, Falukorv och Sill. Riktig mat för en riktig karl.


Idag ska jag lyxa till det. På menyn fanns nämligen nyfångad västkusthummer med skirat smör. Att dricka till, En knastertorr Chablis från bästa år och hus. Denna måltid kommer bli något utöver det vanliga. Det vattnas i munnen när jag ser hur kyparen graciöst glider fram mot mitt bord med ett praktexemplar till hummer upplagd på ett silverfat.


Kyparen ställer ned fatet, häller upp vinet och jag provar så att doft och smak är som förväntas av en Chablis från detta år och hus (givetvis har jag ingen aning om hur den ska dofta eller smaka men jag håller god min) Utmärkt! Utbrister jag. Kyparen bugar, fyller upp glaset till ¾ delar och önskar mig en trevlig måltid.


Eftersom den flaska som träffar mitt huvud slår mig medvetslös kan jag själv inte redogöra för vad som nu händer men en annan gäst har berättat för mig. Gästen i fråga satt vid bordet närmast mitt men kunde inte ingripa pga. Risken för den egna säkerheten (Bra agerat, helt enligt restaurang Sveriges kutym).


Tydligen hade en överviktig, tobaks och svettluktande man slagit mig i huvudet med min Chablisflaska (som var av bästa år och hus). Han hade satt sig på mig och för en stund var jag helt övertäckt av hans feta stjärt och urtvättade, såsfläckiga mjukisbyxor av modell 80-tal. I gott mod hade han slukat min hummer och tömt mitt glas, grönsakerna hade han dock lämnat. Sedan hade han lämnat lokalen.


Jag vaknar omtumlad, förnedrad och arg. En känsla som förvärras tiofalt när kyparen anländer och kräver betalning för maten.


“men jag har ju inte ätit något, någon överföll mig och tog min mat” säger jag med gråten i halsen


“Här på restaurang Sverige betalar vi för den mat vi beställt, Hur skulle det annars se ut” svarar kyparen lugnt.


Jag inser det meningslösa i att argumentera och betalar. Jag ger bara 5% i dricks istället för de 10% som är kutym på restaurang Sverige. Någon måtta får det vara.


Dagen efter är jag tillbaka på min kära stamkrog. Maten är god, personalen trevlig och priserna är vettiga. Idag ska jag lyxa till det med en stor saftig biff. Det är jag värd för jag har slitigt hårt. Dessutom är jag vrålhungrig. Konstigt. Jag åt ju hummer i gårkväll.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Kleberg - 28 mars 2010 09:03

Jag betraktar mig själv som en hyfsad disciplinerad och driven människa (Träningsmässigt nu, inte annars). Trots detta är det nästan omöjligt för mig att ta i så mycket som jag behöver. Det blir lätt att jag lägger mig på ett tempo några sekunder l...

Av Mikael Kleberg - 22 mars 2010 14:53

Mån - Cykel 1:54h, Simning 3km (vilodag) Tis - Cykel 3:45, Simning 4 km Ons - Cykel 2:50, löpning 17 km (sista 10 km i 4:00min/km fart), Simning 3 km Tor - Simning 3 km, Löpning 26 km fre - vila lör - Löpning 24 km (km 15 -20 i sub 4:00min/...

Av Mikael Kleberg - 12 mars 2010 09:26


Diskho och disco En ofta fyrkantigt formad facilitet. I början är den skinande ren och fri från smuts och bakterier. Plötsligt belamras lokalen av en hord av “de smutsiga”. De lever rövare och gnider sig mot varandra. Om någon skulle ...

Av Mikael Kleberg - 12 mars 2010 08:41

Man måste vara två. Stå mittemot varandra (är ni flera som vill vara med så bilda två led) Se till att marken är fri från väskor (om ni är på Krogen) mattor eller andra tingestar som mår dåligt av att få spott på sig. Den ena i paret ska nu på bäst...

Ovido - Quiz & Flashcards