Alla inlägg under januari 2008

Av Mikael Kleberg - 31 januari 2008 08:33

Mamma berättade häromdagen hur det gick till när min lillasyster föddes. Efter att ha fått antydningar på att flickebarnet var trött på livet i magen och behövde ett miljöombyte så åkte de gemensamt till BB. Detta innebar att mamma var tvungen att avbryta matlagningen och att pappa var tvungen att…. Ja låt oss säga att han var redo att åka efter att ha rest sig från soffan, stängt av tv:n och satt på sig skorna. Väl på BB så gjorde mamma det gravida kvinnor gör innan de ska föda barn. Jag har ingen aning om hur den proceduren ser ut men jag kan anta att den involverar intag av smärtstillande ämnen, pepp talk och ännu mera smärtstillande. Vad gjorde pappa? Ja va fan, Det var ju sportextra på tv och det kan man ju inte missa. Fotboll, Hockey och skidor i en perfekt blandning. Dessutom så var ju detta barn numero 2 (jag hade anslutit till världen 3 år tidigare) så han hade ju redan sett en födsel tidigare. Repriser på program man sett tidigare har svårt att konkurera med rykande färsk sport med nationalhjältar som Gunde Svan, Thomas Wassberg och Håkan Loob i huvudrollen. Det hela slutade med att mamma var tvungen att gå/rulla/kräla ut till tv rummet och informera honom om att om han vill vara med så får han fan komma nu! Så om jag någonsin beter mig som en mansgris så ha överseende. Det är inte mitt fel!! Det är genetiskt.

Igår gjorde jag en Seinfeldt. Det ringde en telefonförsäljare som ville kränga nån jävla strumpa eller vad det var. Jag sa att jag var lite upptagen just nu men om han gav mig sitt hemnummer så skulle jag kunna ringa lite senare, Men du kanske inte vill bli störd när du är hemma och är ledig?? Nej svarade han. Ja då vet du hur jag känner mig.

Av Mikael Kleberg - 30 januari 2008 16:12

I morse ställdes jag inför ett val. Sitta inne i värmen med en kopp te och läsa kurslitteratur med The verve:s underbara skiva Urban Hymns i bakgrunden eller 24 km löpning i snöblandat regn, snålblåst och lera. Jag gjorde mitt val. 117 minuter senare var jag kall, blöt, hungrig och skitig. Men rätt glad. Passet gick kanon bra och det var egentligen bara de sista 3 km som jag kände att energin började tryta (jag käkade medvetet pyttelite till frukost så att kroppen tvingas använda fettreserverna till bränsle). Farten var ändå hyfsad för att vara off season, 4,53/km tror jag att det blev men då är 1 km lugn nerjogg inräknad. Nu ska jag bara vila, plugga och mysa resten av eftermiddagen och kvällen.

Mitt projekt med att sluta ha socker i kaffet går också bra. Det är inte så att jag är rädd för socker (i alla fall inte den mängden som jag hade i kaffet). Det hela går ut på att om jag någon gång befinner mig i ett engelskspråkigt land och blir tillfrågad om jag vill ha socker i kaffet skall kunna svara: No thank you, I´m sweet enough. Den kommentaren är givetvis stulen från den sjukt bra filmen Snatch av Guy Ritchie. Han kan göra film den pöjken. Dessutom ligger han med Madonna vilket bara det är stort.

Här kommer några fler sköna citat från just den filmen.

” in the quiet words of the virgin Mary…. come again” Brick top


"I'm getting heartburn. Tony, do something terrible.” Cousin Avi


“I fuckin' hate Pikeys.” Typ alla I filmen utom just the pikeys

“Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary-fucking-Poppins... LONDON.” Cousin Avi

Av Mikael Kleberg - 28 januari 2008 16:18

Idag när jag cyklade hem från universitetet såg jag att bussarna hade svenska flaggor på taket. Flaggdag är ju en indikation på att något viktigt, betydelsefullt och ovanligt händer just idag. Jag funderade en liten stund men sen kom jag på vad det gällde. De flaggar för mig ju. Idag köpte jag nämligen en bok som är listad under kurslitteratur . Dessutom försökte jag låna en annan bok från samma lista men det gick inget vidare. Något fel med streckkoden eller vad det nu var. Det ska ju jag som kund behöva lida för. Ska börja köra samma stil på jobbet. Nej tyvärr du får inte köpa denna vara. Streckkoden funkar inte. Tack å adjö. Patrik störde mig när jag höll på att diska så nu svider det. Att diska är som att kissa. Slutar man mitt i svider det.

Av Mikael Kleberg - 28 januari 2008 15:32

Igår var en bra dag!! Träningsmässigt i alla fall. Började med 1,40 h MTB mestadels i skogen. Efter lunch blev det ett simpass och på kvällen löpning (7 st Km intervaller på mellan 3.40 och 3.35) Det bästa är att idag så är jag inte alls sliten så jag orkar med 2 pass innan det är dags att dregla kudde. För er som undrar vad all denna träning skall vara bra till ska jag försöka göra en parallell till något som de flesta har en erfarenhet av nämligen sex och tonåren.

Försök att sätta er in i följande scenario. Du är en finnig 14 årig pojke. Hela ditt liv cirklar runt att få ligga men det närmaste du varit att få utföra denna mytomspunna akt var när du lekte ryska posten och fick en puss på kinden av den där snygga men konstiga tjejen. Att denna tjej efteråt symboliskt stoppar fingrarna i halsen och börjar hulka för att påvisa vidrigheten i det hela är ointressant, en puss = halva inne.

Så vad gör du i väntan på den stora stunden? Du övar! Morgon och kväll och ibland ett pass på dagen också. Kvalitet varvas med kvalitet. Du vill ju vara uthållig men ändå ha en bra speed, Man kan ju aldrig veta i förväg hur ett ”lopp” kommer att arta sig. Litteratur införskaffas och studeras noggrant. Ännu mer litteratur införskaffas för din mor kastade alla dina ”träningstidningar” med resonemanget att den typen av litteratur är för äckliga gubbar och den ska ut ur hennes hus. Även om den mesta träningen utförs ensam och är rätt tråkig och enformig så frigörs ändå en och annan endorfin vilket gör det hela något mer intressant och gör livet lite drägligare.

Efter en lång tids övande så är den stora dagen äntligen här. Du står där utanför fritidsgården med nyborstade tänder och i din bästa gåbortkostym. Frisyren är noga tillfluffad och självförtroendet är precis så bra som den maltwhiskey du stulit från din fars barskåp och hällt i dig på vägen dit. Väl inne i lokalen är allt som i en dimma och allt det du gör där inne sker av ren instinkt. Men du lyckas! och kvällen fullbordas med att din livslånga dröm går i uppfyllelse. Efteråt kommer du inte ihåg så mycket av det hela men du vet att du har gått i mål i alla fall. Det här måste jag göra igen tänker du innan du somnar, Utmattat men lycklig.  

Att göra sin första Ironman är i mångt och mycket väldigt likt det första fjortis sexet. Innan loppet övar du mycket på egen hand. Du läser litteratur (dessa tidningar får du behålla för din mor) och försöker på bästa sätt förbereda dig på den stora dagen. Eftersom du inte har en aning om hur det kommer att kännas att genomföra ett sådant lopp tvivlar du på dig själv. Kommer jag att orka? Vad händer om jag får materialfel? kommer det att göra ont och i så fall hur ont? När du tillsist står där på stranden redo att ta dig ann denna utmaning inser du att inte har en jävla aning hur man gör triathlon. Paniken sprider sig men tanken på din väl utarbetade gameplan lugnar dig något. Jag ska öppna lugnt för att komma starkt på slutet tänker du samtidigt som startskottet går av och racet har börjat.

Så hur gick loppet då? Ja precis som med nybörjar sex är det nog ofta obekvämt. Omtöcknande och du har aldrig riktigt kontroll över vad som händer. Samtidigt är det rätt spännande och tankar som: Gör jag verkligen det här är nog inte ovanliga. När du efter lite stök och bök går i mål så är det faktiskt helt sjukt gött. Något som du absolut vill göra igen. Fast inte nu direkt för du är rätt trött. Och hungrig, fast mest trött. Sex och Ironman, Har man en gång prövat vill man göra det igen, och igen och igen. Jag ska göra det igen eftersom jag ska till Frankrike i sommar. Och jag åker fan inte dit för att få ligga.

Vad den väl utarbetade gameplanen beträffar så försvann den i mitt fall ur tankarna ca 2 sekunder in i loppet då mitt huvud träffades av ett knä (fritt för tolkning om vilket lopp jag menar).

Så ni som inte gjort en Ironman. Vågar ni avstå??

Av Mikael Kleberg - 24 januari 2008 21:52

Min vän Patrik och jag har under en ganska lång tid nu tävlat i en mängd saker. Ofta med anknytning till fysik aktivitet. Eller tävlat är väll en överdrift. Det blir ju ofta en promenadseger för mig. Det är väll bara i sådana menlösa aktiviteter som bänkpress, Pingele ping pong och sumobrottning som han slår mig. Bänkpress är för muskelknuttewannabees som inte har något bättre för sig än att hänga på gymmet och lukta fis utav allt proteintillskott som de trycker i sig. Dessutom så skulle utklassa råttan (självpåtaget smeknamn typ) i någon praktisk muskelkrävande motsvarighet som tex vedhuggning, Varför?? Jo jag är en kaminman och kamminmän kan det där med att hugga ved. Vad det gäller pingis är det som tennis fast i miniatyr, Tennis är ju en sådan tönt sport i sig (jag hinner somna, drömma, vakna, gå på toa och äta mat under tiden som Nadal studsar bollen mot marken innan serve). En minivariant på något sådant är ju bara skrattretande. Sumobrottning är en sport där utövarna försöker bli så feta som möjligt, Give me a break!! Fast det kanske blir den nya folksporten här i Sverige. Vi har ju en bra grund att bygga från med tanke på alla de dataspelande och chipsslukande snorungar som utgör huvuddelen av Sveriges ungdom.

Jag kom att tänka på fabeln haren vs sköldpaddan idag. Jag är lite osäker på detaljerna men jag har för mig att sköldpaddan vinner över haren pga överlägsen taktisk disposition av loppet och ren och skär klurighet. Patrik är en hare, Han rusar handlöst utan minsta reflektion framåt mot målet men upptäcker snart vad mjölksyra och muskelverk är för något och tvingas ge upp. Jag är en sköldpadda (i alla fall i gemförelse med Patrik). Jag vet vart jag ska och hur jag ska ta mig dit. Sköldpadde metaforen möjliggör också ett av mina favorit uttryck nämligen ”Slow is smooth, smooth is fast” (jag tror att det är en triathlet som sagt det, jag ska ge snubben cred när jag kommer på vem det är). Sköldpaddor är bra på att simma också vilket är bra för jag ska ju köra vansbro i sommar. Patrik ska också simma. Kan harar simma?? Det visar sig.

Jag var ute och sprang idag. Jag var arg. Det ska man vara när man springer. Då går det fort.

Av Mikael Kleberg - 24 januari 2008 02:23

Folk klagar på mina polisonger. Nu har jag rakat av mig dem men ingen har märkt något. Illa!

Av Mikael Kleberg - 24 januari 2008 02:02

Hur kan ni tjejer ligga med killar? Det sticks ju. Hår överallt!! (vi triathleter undantagna, Vi är ju oftast rakade från topp till tå). Denna insikt kom till mig när jag pussade/kysste en kille i klassen på kinden. Det var inget homoerotiskt över det hela utan bara ett Photo opp.

Är det någon som vet vad hår är bra för? Jag har för mig att det ska ha någon form av hygienisk funktion men på vilket sätt? Normen now days är ju att typ allt ska vara rakat men än så länge har jag inte hört någon klaga över att det finns en ansamling karljohan svamp under armhålan eller i skrevet. Och är det så att någon klagar så beror det nog snarare på att denne person nyss varit på någon grekisk semesterö och tillämpat säker sex Greek style, dvs i en solstol på stranden utan kondom men med en handuk som skydd för myggen. Inte för att man ansar könshåret

Är hår en lika onödig företeelse som motorsport, Fotboll och Gudrun Shyman (Shyman är säkert felstavat men jag vågar inte googla henne, Risken för att min dator i denna process dukar under pga ett feminist virus är överhängande)?

Den komiska giganten Jerry Seinfeldt har gjort en insiktsfull sketch som tar upp detta ämne. Han undrar varför inte våra kroppar kan hjälpa oss. ”Varför luktar svett illa? Gör något bra (som att motionera) = Lukta illa”(fritt översatt). Hur kan det vara så att jag kan pressa mig själv till bristningsgränsen i en tävling men inte få håret att sluta växa på pungen utan att ta till diverse verktyg och klet? Jag ska gå till botten med detta. Botten är min lägenhet och jag är där nu så, Case closed.

Vinprovningen var rolig och genomfördes på the Max Power way. För er oinsatta är max power Homer Simpsons alterego. ”Kids there is Three ways to do things. The right way, The Wrong way and the Max power way. (bart) That’s the wrong eay isn´t it? (homer) Yes!! But faster. Nu ska jag ta erotiska bilder på hmm…… saker.

Av Mikael Kleberg - 23 januari 2008 09:01

Fan vad trött jag är. Efraim ska få sota för det här. Finns det någon neo liknande figur där ute som kan ta dö på fanskapet? Nu är det jobb och sedan vinprovning.

Ovido - Quiz & Flashcards