Direktlänk till inlägg 24 januari 2008

Fablernas värld

Av Mikael Kleberg - 24 januari 2008 21:52

Min vän Patrik och jag har under en ganska lång tid nu tävlat i en mängd saker. Ofta med anknytning till fysik aktivitet. Eller tävlat är väll en överdrift. Det blir ju ofta en promenadseger för mig. Det är väll bara i sådana menlösa aktiviteter som bänkpress, Pingele ping pong och sumobrottning som han slår mig. Bänkpress är för muskelknuttewannabees som inte har något bättre för sig än att hänga på gymmet och lukta fis utav allt proteintillskott som de trycker i sig. Dessutom så skulle utklassa råttan (självpåtaget smeknamn typ) i någon praktisk muskelkrävande motsvarighet som tex vedhuggning, Varför?? Jo jag är en kaminman och kamminmän kan det där med att hugga ved. Vad det gäller pingis är det som tennis fast i miniatyr, Tennis är ju en sådan tönt sport i sig (jag hinner somna, drömma, vakna, gå på toa och äta mat under tiden som Nadal studsar bollen mot marken innan serve). En minivariant på något sådant är ju bara skrattretande. Sumobrottning är en sport där utövarna försöker bli så feta som möjligt, Give me a break!! Fast det kanske blir den nya folksporten här i Sverige. Vi har ju en bra grund att bygga från med tanke på alla de dataspelande och chipsslukande snorungar som utgör huvuddelen av Sveriges ungdom.

Jag kom att tänka på fabeln haren vs sköldpaddan idag. Jag är lite osäker på detaljerna men jag har för mig att sköldpaddan vinner över haren pga överlägsen taktisk disposition av loppet och ren och skär klurighet. Patrik är en hare, Han rusar handlöst utan minsta reflektion framåt mot målet men upptäcker snart vad mjölksyra och muskelverk är för något och tvingas ge upp. Jag är en sköldpadda (i alla fall i gemförelse med Patrik). Jag vet vart jag ska och hur jag ska ta mig dit. Sköldpadde metaforen möjliggör också ett av mina favorit uttryck nämligen ”Slow is smooth, smooth is fast” (jag tror att det är en triathlet som sagt det, jag ska ge snubben cred när jag kommer på vem det är). Sköldpaddor är bra på att simma också vilket är bra för jag ska ju köra vansbro i sommar. Patrik ska också simma. Kan harar simma?? Det visar sig.

Jag var ute och sprang idag. Jag var arg. Det ska man vara när man springer. Då går det fort.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Kleberg - 28 mars 2010 09:03

Jag betraktar mig själv som en hyfsad disciplinerad och driven människa (Träningsmässigt nu, inte annars). Trots detta är det nästan omöjligt för mig att ta i så mycket som jag behöver. Det blir lätt att jag lägger mig på ett tempo några sekunder l...

Av Mikael Kleberg - 22 mars 2010 14:53

Mån - Cykel 1:54h, Simning 3km (vilodag) Tis - Cykel 3:45, Simning 4 km Ons - Cykel 2:50, löpning 17 km (sista 10 km i 4:00min/km fart), Simning 3 km Tor - Simning 3 km, Löpning 26 km fre - vila lör - Löpning 24 km (km 15 -20 i sub 4:00min/...

Av Mikael Kleberg - 12 mars 2010 09:26


Diskho och disco En ofta fyrkantigt formad facilitet. I början är den skinande ren och fri från smuts och bakterier. Plötsligt belamras lokalen av en hord av “de smutsiga”. De lever rövare och gnider sig mot varandra. Om någon skulle ...

Av Mikael Kleberg - 12 mars 2010 08:41

Man måste vara två. Stå mittemot varandra (är ni flera som vill vara med så bilda två led) Se till att marken är fri från väskor (om ni är på Krogen) mattor eller andra tingestar som mår dåligt av att få spott på sig. Den ena i paret ska nu på bäst...

Ovido - Quiz & Flashcards