Direktlänk till inlägg 24 februari 2010

Spårväxlarnas legoknektar

Av Mikael Kleberg - 24 februari 2010 00:16

Jag är ingen ekonom. Att jag i ett sömndrucket tillstånd idag försökte beställa en spinningcykel för 10 000kr (endast hindrad av en fallerande internetuppkoppling) pekar ju åt det hållet. Det blev ingen cykel. Däremot lite Tv tittande som föranledde läsning i Banverkets policydokument. Även om mina ekonomiska kunskaper är begränsade så är jag ändå inte helt dum i huvudet. En förmåga jag inte verka dela med verkets generaldirektör Minoo Akhtarzand

. Utdragen ur dokumentet nedan visar hur långt banverket har mellan de stora orden och faktisk handling.

x

x

”Vi ska identifiera och på ett relevant och kostnadseffektivt sätt behandla de risker som kan påverka förutsättningarna att nå uppsatta mål. Vi ska ha en låg riskacceptans och endast ta övervägda och medvetna risker.”

”Vi ska i alla skeden och på affärsmässiga grunder, sätta samhällets och kundernas krav och förväntningar i centrum.”

x

Jag skulle kunna skriva många spaltmeter med fokus på orden “alla skeden” (newsflash det snöar i Sverige ibland), “Kundernas krav och förväntningar i centrum” och “vi ska ha en låg riskacceptans (Newsflash - Väldigt, väldigt väldigt många blir drabbade av förseningar i tågtrafiken).

x

Jag väljer dock att rikta lyktan mot orden “affärsmässiga grunder” “samhällets krav och förväntningar i centrum” samt relevansen och kostnadseffektiviteten i behandlingen av de risker som kan påverka måluppfyllnad.

x

Bakgrunden till detta inlägg är att banverket nu bett (säkert på sina bara knän) försvarsmakten om hjälp för att återfå driften i de fastfrusna spårväxlarna. Försvarsmakten ställer upp och värnpliktiga (på frivillig basis) kommer att stå till banverkets förfogande. Låt oss här stanna upp och fundera lite kring försvarsmaktens uppdrag. Så här står det på hemsidan, www.mil.se

x

”Försvarsmakten är Sveriges yttersta säkerhetspolitiska resurs genom att vara den enda myndighet som kan genomföra väpnad strid.

För att Försvarsmakten ska kunna utföra sina uppgifter tilldelas myndigheten cirka 40 miljarder kronor om året.”

x

40 miljarder om året, För att bli bra på väpnad strid, Och vad gör dom? Skottar snö i Hallsberg. Är det verkligen på affärsmässiga grunder att nyttja värnpliktigas utbildningstid till snöskottning? Tror Minoo Akhtarzand att

det är enligt samhällets krav och förväntningar när skattepengar ämnade att resultera i förmågan väpnad strid istället resulterar i förmågan: hantera en snöskyffel. Är det relevant och kostnadseffektivt att nyttja försvarsmakten till dessa uppgifter? Givetvis inte.

x

Men problemet med växlarna kvarstår och arga pendlare fryser fortfarande arslet av sig på kalla perronger. Lätt löst. Om transaktionen av värnpliktiga (fysiska individer “avlönade” med skattepengar) mellan två myndigheter (försvarsmakten och banverket) är legitim borde transaktioner av samma “vara” mellan andra myndigheter också vara legitim.

Vad sägs om en transaktion mellan arbetsförmedlingen (en myndighet) och banverket? Och varan? De 11290 (fysiska individer “avlönade” med skattepengar) som enligt SCB är öppet arbetslösa eller satta i åtgärder i Örebro län. Det

Minoo Akhtarzand är ett relevant och kostnadseffektivt sätt att behandla de risker som kan påverka förutsättningarna att nå banverkets uppsatta mål.

 
 
Micke Selvin

Micke Selvin

25 februari 2010 17:11

På tiden att försvarsmakten gör någon nytta!

http://www.mickeselvin.se

 
Ingen bild

mf

26 februari 2010 11:29

lägg ner JAS och rusta upp X2000 med lite blandade missiler och granatkastare!

 
Ingen bild

Emma H

2 mars 2010 05:01

och du vet vart jag jobbar va? :P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Kleberg - 28 mars 2010 09:03

Jag betraktar mig själv som en hyfsad disciplinerad och driven människa (Träningsmässigt nu, inte annars). Trots detta är det nästan omöjligt för mig att ta i så mycket som jag behöver. Det blir lätt att jag lägger mig på ett tempo några sekunder l...

Av Mikael Kleberg - 22 mars 2010 14:53

Mån - Cykel 1:54h, Simning 3km (vilodag) Tis - Cykel 3:45, Simning 4 km Ons - Cykel 2:50, löpning 17 km (sista 10 km i 4:00min/km fart), Simning 3 km Tor - Simning 3 km, Löpning 26 km fre - vila lör - Löpning 24 km (km 15 -20 i sub 4:00min/...

Av Mikael Kleberg - 12 mars 2010 09:26


Diskho och disco En ofta fyrkantigt formad facilitet. I början är den skinande ren och fri från smuts och bakterier. Plötsligt belamras lokalen av en hord av “de smutsiga”. De lever rövare och gnider sig mot varandra. Om någon skulle ...

Av Mikael Kleberg - 12 mars 2010 08:41

Man måste vara två. Stå mittemot varandra (är ni flera som vill vara med så bilda två led) Se till att marken är fri från väskor (om ni är på Krogen) mattor eller andra tingestar som mår dåligt av att få spott på sig. Den ena i paret ska nu på bäst...

Ovido - Quiz & Flashcards