Alla inlägg under februari 2010

Av Mikael Kleberg - 18 februari 2010 07:34

Ett hypotetiskt samtal i ICA.s ännu mera hypotetiska kontroll och övervakningsrum.



Kontrollant nr1: “Nu har den där (numera) moppemustasch beprydde ynglingen varit här 3 gånger senaste timmen, Vad gör han här egentligen?”



Kontrollant nr 2: “Även jag har noterat hans närvaro, Han är skum Men förra veckan gick han tillbaka och betalade för en drickaback som han glömt bort fanns under vagnen, så jag tror inte att han stjäl”



Kontrollant nummer 1: “Nej ok, men vad gör han här då? vem springer in och ut

på ICA 3 gånger på en timme?



Mina Herrar, Tillåt mig sprida ljus över mysteriet. Kycklingfilén kostar 49,90 kr/kg (max 2 köp/ hushåll) och ryggbiffen kostar 89 kr kg (Max 2 köp/ hushåll


  

Av Mikael Kleberg - 16 februari 2010 07:29

Jag på min MTB är en rulande ledningcentral. GPS, Puls, tid osv i klockan, GPS, mail, Spotify, (och givitvis vanlig telefon) i mobilen.


Problem som kan uppstå när man är nåbar i mobilen under träning:


1. Chefen kan lura dig att du missat en ålderskontroll och att en eventuell lönesänkning väntar. (jag har svårt att uppfatta ironi när pulsen når över 160)


2. Det kan låta som att du är i slutskedet av inspelningen av en hårdporrscen. Något som Telia tanten fick erfara då hon ringde mitt i ett maxpulstest.


Saker som saknas på min MTB


1. Ett komressorhorn av den modell som SJ har på sina gammla diesellok (dvs högljutt som fan) för att skingra alla ouppmärksamma lallare som släntrar omkring på cykelbanor.


2. En träbit. För att ta i. Ibland tänker jag dumma saker. Som senast när jag funderade kring min tekniska förmåga på cykeln och hur den faktiskt var på en riktigt hög nivå! 4,5 sekunder senare låg jag med näsan i snödrivan. I normala fall räcker det att knacka lite i träskallen för att undvika sådana fadäser men med hjälm och mössa är det svårt att få kontakt

Av Mikael Kleberg - 10 februari 2010 11:34

Fanfanfan, Som tåg av längtan, främling överallt. Nej inte han. Jag menar elektrisk ström så går till tårna och värmer dem. Tårna är det största problemet vid distansträning på cykel i kallt väder. Jag tror dessutom att jag förfrusit mina lite back in the army days så dom är lite extra känsliga.

x

Nu är problemet löst, eller åtminstone minimerat. Nej jag har inte kopplat en dynamo till någon form av el driven värme sula. Men jag (och bastupojkarna) har funderat kring en sådan lösning, Det verkade dumt att inte ta upp den iden här eftersom det möjliggjorde den otroligt fyndiga titeln på detta inlägg.

x

Lösningen är mycket mera basic och har inget med elektronik att göra. Det är bra för då kommer den antagligen att funka passet ut och inte haverera efter 2 timmat i kylan (som min mobiltelefon och mammas kamera gör) Jag har ett par Görnkängor, kompletta med ett par filtinlägg, Eller hade är nog bättre som tempusmarkör eftersom jag nu klippt sönder dem till små filtkondomer att trä över cykelskorna. Tillsammans med ett par rediga strumpor och skoöverdrag funkar det riktigt bra.

x

JAG HAR UPPFUNNIT NÅGOT SOM FUNKAR!!! Någon gång ska vara den första.

x

Idén kom till mig när jag låg med ansiktet i en snödriva, med en MTB över mig och funderade kring varför mina tår var borta. Heureka! Heureka! Utbrast jag plötsligt samtidigt som jag tog av mig naken och sprang omkring på Köpmangatan. Nej snarare satans jävla kuk Stefan Werme (Jag skyller på honom varje gång jag klotar eftersom han är personligen ansvarig för snöröjningen i Örebro) och sen cyklade jag buttert vidare.


Här ovan skulle det vara en bild på skorna. Av anledningar som står över mitt förstånd går det inte att lägga upp de bilderna. Jag publicerar  istället en bild på bajs (bajs funkar tydligen att ladda upp) för att visa mitt missnöje över detta faktum

Av Mikael Kleberg - 9 februari 2010 22:39

”Snöröjning på gång-, cykel- och körbanor

Du har som trafikant rätt till en god framkomlighet.

Örebro kommun garanterar att snöröjning påbörjas på gång- och cykelbanor efter avslutat snöfall vid minst sju cm djup. På körbanor påbörjas snöröjning efter avslutat snöfall vid minst tio cm djup. Röjningen ska vara avslutad inom tolv timmar ”


Örebro kommuns hemsida


    

Av Mikael Kleberg - 8 februari 2010 09:44

En kort men intensiv berättelse om en handduks livscykel


Nyfödd, välluktande (Månadens lukt = Lavendel) fluffig. Stolt. Fint ihoprullad och tillsammans med alla kompisar i linneskåpet. Den första tiden i en handuks liv är verkligen bekymmerfritt. Bara att ligga där och lukta gott tillsammans med polarna. Men en skugga faller över linneskåpet. Du slits från dina vänner, Din familj och ditt hem. Du hängs upp i en krok eller tvingas hänga dubbelbikt över en stolsrygg. Enda avbrottet du får från dessa smärtsamma aktiviteter är när du tvingas torka din husbondes lekamen. Därefter lämnas du smutsig, kall och förnedrad till din ensamhet.


Varje kväll gråter du dig till sömns. Är detta livet vill jag inte leva. Nu kan det inte bli värre!!


Men du har fel. Det kan bli värre. Mycket värre. För snart flyttas du ner i handukshierarkin. Du kastas ner i en kall, mörk och trång väska tillsammans med ett par blöta och synnerligen otrevliga badbyxor. Förvirrad packas du upp, slängs in i ett mörkt skåp, tvingas suga upp en klorsmakande vätska. Du utsätts för en outhärdlig värme för att ögonblicket senare spolas av med kallvatten.


Nu, nu kan det inte bli värre tänker du när du omtöcknad somnar i den tidigare nämnda väskan med den otrevliga badbyxan.


Nästa gång du vaknar hänger du på ett tvättställ. Bredvid dig verkar det som om din husbonde håller på med något jobbigt för han svettas ymnigt. Sen hörs en klocka klämta (eller pipa). Ett ögonblick senare inser du att den klämtade för dig. Du avslutar ditt liv indränkt i din husbondes snor, svett & tårar.


Life´s a bitch!

Av Mikael Kleberg - 7 februari 2010 07:48

Vad gör man om klockan är 00:12 och man inte kan sova. Fundera vad Klor skulle se ut som om det kunde anta mänsklig form.

Här kommer tre förslag med motiveringar



Fredrik Reinfeldt

Han rensar bort smuttset i den bassäng som är Sverige. Med smuts menar jag snikande latmaskar som ofta återfinns i förstamajtåg eller vid en lyktstolpe i akt med att sätta upp ett klistermärke som det står: “Rör inte vår A-Kassa på”. Problemet är bara att KlorFredrik (KF) inte bara dödar smutsen. Annat dör i för mycket KF. Då blir Svenska folket ledsna i ögat och tycker inte det är roligt att bada längre. Dom lämnar bassängen till förmån för den ljumna folkhemsduschen. Ahh, varmt men inte för varm, Rent men inte för rent. Tryggt, säkert, smutsigt.



Klor är ett nödvändigt ont. Visst jag skulle helst simma i en bassäng fylld med kristallklart källvatten. Det är dock inte lösbart för tillfället. Därför behöver vi klor. Detsamma gäller Svenska bandylandslaget. För vilka skulle annars möta Ryssland i VM finalen år ut och år in? Vilka skulle annars leverera det resultat som lagsportskåta Sverige så innerligt trånar efter? Handbollslandslaget? Nix, Småkronorna. Nix, Fotbollslandslaget, skulle inte tro det. De sistnämna leder mig osökt till vinnaren i Klortävlingen nämligen…….



Zlatan

Utan honom skulle landslaget bestå av….Bara skit!


Av Mikael Kleberg - 6 februari 2010 22:22

Min relation till arten Katt har alltid varit problematisk. Jag hatar få saker men katter hamnar i den kategorin (dom hatar mig tillbax). Nu har jag blivit det jag hatar. Jag har lagt mig till med ett beteende som är förknippat med katter, odör och ångest. Jag måste gå på lådan varje dag. I lådan finns sand och annat bös. Det luktar illa från lådan och saker väller ofta ur den och förpestar hemmet. Ibland måste man rensa ur lådan och göra rent den. Det är till liten nytta, Den är snart äcklig igen.

  

Jag hatar lådan.


En fotnot till mina mer IQ befriade läsare. Jag bajsar inte i lådan. Jag förvarar mina träningskläder i den och de luktar illa av svett som ju produceras när jag bedriver fysisk aktivitet.


Sorry för den något Corny titel på detta inlägg, Men det var Lasse Åberg som började

Av Mikael Kleberg - 6 februari 2010 17:31

Det är som jag tidigare nämnt simfokus denna vecka. Jag reflekterade inte närmare vad som passet bestod av innan jag drog till hallen. Bara att det var ganska långt (6,2 km) och med lite hårdare inslag i mitten.


I början känns allt kanon. Jag känner mig pigg. Stark och på bra humör. Uppvärmning med 200 frisim, 100 m medley och 100 m teknikövningar. Lugnt och fint. Sedan 4 x 100 med start på 1:45, inga problem alls. Efterföljande 4 x 50 på start 1:00 kändes givetvis ännu softare. Sen kommer hammarblocket: 18 x 200 på start 3:10. VA!!! Det är ju fan inte möjligt. För det första, ingen och allra minst jag kan hålla räkningen på 18 intervaller. Start 3:10. Ja det blir ju ca -2 sekunders vila när man börjar bli trött. Jag orkade med 6 st. sen körde jag resterande 12 på en mer behaglig fart (simmade dem på ca 3:15 men startade på 3:30.) Efter det följde 6 x 100 på start 1:25 (nu var jag förbannad på mig själv för jag inte kunnat hålla hålltiderna i blocket innan så jag la dem på sub 1:15 allihopa och den snabbaste på 1:11. Efter det 800 m med paddlar (det fick bli den fart det blev )och slutligen 400 avsim med lite fjäril. Tack för det passet coach Selvin


Efter det passet kände jag att jag inte riktigt var förtjänat av lunch än så det blev ett intervallpass löpning. Ett nykomponerat och roligt pass. Jag har hittat en ny autistrunda som är ganska flack och lagom lång (3:35 km) Jag sprang dit (2.5 km) och sen körde jag 3 varv (utan vila mellan varven) i målpuls 140, 150 och 160 bpm. Benen kändes pigga men farten blev inte mycket att skryta med (4:46 @ 142 bpm, 4,22 @ 152 bpm, 3,56 @ 162 bpm) Energiförlusten i fotisättningen är nog större än vad man (jag) tror så här mitt i vargavintern. Den lär väl öka med farten också. Vilket som ska det bli kul att se hur fort det kan gå i vår.


Ikväll väntar ett power pass a´la Colting på cykeln dvs. 6,5,4,3,2,1 min med absolut tyngsta möjliga motstånd (sittandes). Sen väntar inte så mycket mer. Bara sömn och mer sömn. Imorgon är det ytterligare 3 pass som skall genomföras.


Mer siffror och statistik än så här kommer nog aldrig mer att redovisas här på Klebergblogg, Så bunkra upp nu statistiknördar.

Ovido - Quiz & Flashcards