Alla inlägg under februari 2009

Av Mikael Kleberg - 8 februari 2009 15:15

Jag är en kaminman, Jag är nästan sjukligt fascinerad av eld. Jag vet hur man på ett bra sätt skapar eld och hur man bibehåller den, Får den att expandera och frodas. Bruce springsteen tror han kan något om eld. I låten Dancing in the dark sjunger han nämligen "You can´t start a fire without a spark". Jo det kan man. Dieselmotorn tex. Den jobbar med något som kallas kompressionständning där bränslet komprimeras tillsammans med luft tills det blir så varmt att det självantänder. No spark. ett tygstycke som dränkts i en ohärdad olja kan också självantända. No spark. The Boss!??! Nej inte när det gäller eld i alla fall. Jag har för mig att George W bush ville ha Born in the USA som någon form av valkampanjslåt eller motsvarande, Sjukt kul i så fall.


Det är en månfärd på gång hemma hos mina föräldrar. Eller man kan tror det iaf. För det är minutiösa förberedelser på gång. Lokaslbussarnas tidtabeller studeras och memoreras (både med hänseende till avgångstid och restid från punkt A till punkt B). Tågbiljetter bokas och även där memoreras restid, från vilken perrång som tåget avgår ifrån osv osv. Eventuella omfall tas också i beaktning utifall något går på röven. Taxi till stationen och Swebuss därifrån är plan B. Jag är osäker hur många omfallsplaner som finns men det är säkert en bra bit in i alfabetet. Självklart är även resmålet rekognicerat in i minsta detalj. Det är av yttersta vikt att veta: var och när tåget anländer. Vilken väg är snabbast från stationen till hotellet och framör allt, hur lång tid tar det, med resväska och ryggsäck. (27 min i snabb takt var tydligen det sista budet). Från hotellet till slutdestionationen, Hur lång tid tar det? Var äter man mat? Hur ser träningssitutionen ut? Allt Allt Allt är undersökt. Dessutom sker matrialtester på hemmaplan för att tillse att termosar inte läcker, Hur lång tid det tar att koka kaffe och bre smörgås. Lappar placeras också på badrumsspeglar så att gud förbjude inte tanborsten lämnas hemma. Månfärd? Nej Pappa ska till uppsala och är borta till Torsdag. Jag ser verkligen upp till den typen av förberedelser. Jag skulle ju packat på natten, Glömma allt av vikt (inklusive tandborsten) och varit helt lost när jag väl kom fram. Respect!

Av Mikael Kleberg - 7 februari 2009 11:03

Det har hänt mycket. jag har haft lite tid och lust att skriva. men här kommer en recap


Årets kanske blondaste kommentar står något oväntat min kollega Camilla för. Vi diskuterade mitt studielån och jag knorrade lite för det rörde sig om den ansenliga summan drygt 6000 / år. "det är ju inte så farligt, Det är ju bara 200 i månaden. "


Jag börjar bli en riktigt dräglig simmare. Igår körde jag en IM simmning för att veta var jag står så här i djupaste off season koman. Jag körde själv i Bassäng, utan våtdräkt och simmössa, På under 1:07! Det är jag riktigt jävla nöjd med eftersom jag nyligen varit sjuk, och att simma sjä'lv utan tävlingsjävel, Fötter att simma på och våtdräkt är betydligt tyngre. Jag hade dessutom mer att ge men kramp i vaderna som började vid 2000 m satte stopp för den Yacuzzi skapande bensparken. Istället fick det bli mineralvattenbensparken och ibland kranvattenbenspark dvs: ingen alls.

Jag sticker ut hakan lite nu och säger att jag med lätthet kommer simma på under 55 min i Kalmar i år.


Vasaloppet kommer att få celebert besök iår. Jag kommer nämligen köra öppet spår. Jag har inte bestämt mig om jag ska köra 100% eller fisåka med Micke "stavfelet" selvin. Kanske något mellanting. Det är en utmaning i sig att åka bakom honom. Vi har ju kört några skidpass ihop nu. Jag är ju lite av en Fader foura när jag tränar, Låter tanken sväva bort i funderingar kring Israel vs Hammas konflikten, Flätbärande flickor, Framtida everstbestigningar, och huruvida utrycket "det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder" verkligen stämmer. Micke selvin är skidspårets fader Fara. Man vet aldrig när han ska klota, Det kan i det rakaste och mest välpreparerade skidspåret. Så Det gäller att kunna växla från tankar på flätor till tankar på att kasta sig ur spåret, Och det SNABBT!


Det har hänt en jävligt rolig grej också. Men eftersom ingenting är klart än så håller jag inne meed det ett tag till. Men hoppas hoppas att det går i lås.

Senare idag gör Anna Wilhelmssson Bloggdebut här på Klebergblogg. Det blir Nice.



Av Mikael Kleberg - 1 februari 2009 13:15

Blev utmanad av Mikael Selvin i en Bloggstafett.


1. Vilken typ av löpare är du?

Den autistiska typen. Alltid samma runda! oavsett blankis, Bäckmörker eller farliga kor

2. Hur länge har du löpt?

Sedan 7/1 1982 då jag tog mina första steg

3. Hur mycket löper du per vecka?

Så mycket som är möjligt

4. Vilket är ditt "feelgood" tempo?

138 bpm

5. Vid vilken ålder började du springa?

se fråga 2

6. Vilka andra sporter utövar du regebundet?

Simning, cykel, och skidor på vintern

7. Vad måste du ha med dig på ett pass?

Hälsan. Matriella ting måste jag inte ha med mig men det förhöjer upplevelsen. Sådana saker är: kläder, Pulsklocka och Mp3 spelare

8. Varför springer du?

För att jag kan.

9. Har du någon gång ljugit för att få springa? Hur löd lögnen?

säkerligen. kommer inte ihåg

10. Hur ofta köper du skor?

2 - 3 per år

11. Hur ofta köper du annan löprelaterad utrustning?

Runt den 25 varje månad

12. Var/hur handlar du utrustningen?

Är inte sponsrad av någon så det säger jag inte

13. När föredrar du att springa?

På sommaren

14. Hur ofta tävlar du?

Varje dag. Mot mig själv, Mot klimatet, Mot det faktum att dygnet endast har 24 timmar, mot min ekonomi.

15. Vilka distanser?

Alla

16. Vilken är favoritdistansen?

Jag gillar IM marathon. Stor utmaning, inte bara fysikt utan psykiskt

17. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet?

JA! tre stycken. En löjtnant i lumpen övade ålning och hasning med oss på en frusen grusplan med skrapsår över hela kroppen på alla deltagar som följd. Under tiden skrek han:

"Det ska blöda, Det ska göra ont, Det här är verkligeheten".


Din late jävel, Din late jävel, Din late jävel


TuttarTuttarTuttarTuttarTuttarTuttarTuttarTuttarTu
ttarTuttar

18. Vilken typ av vätska dricker du?

När jag löper? Vatten, och på långa tävlingar cola

19. Springer du helst i grupp eller ensam?

Ensam

20. Hur återställer du dig efter ett långpass?

Mat och vila

21. Vilken snabbhetsträning föredrar du?

ingen

22. Vart blir du oftast skadad?

Är sällan skadad, Hade problem med fötterna för några säsonger sedan men det är löst nu.

23. Vilket lopp drömmer du om att springa?

Jag drömmer inte, Jag gör. Men några lopp som jag ska vara med i är IM Hawaii. Ultraman, Norseman

24. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?

Springer ju helst ensam. Men Usama bin Ladin skulle ju vara intressant att springa med. Så kan vi ta en tur till närmaste polisstation så kan jag cascha in en skön belöning

25. Vilken idrottsstjärna skulle du vilja springa med?

Ronnie "The Rocket" o'sullivan

26. I filmen om dig, vem spelar rollen som du?

Joe Pesci

27. Vilka tre löp/träningsbloggare utmanar du?

Anna Wilhelmsson (då du inte har någon egen blogg (vad jag vet) är du välkommen att skriva ditt inlägg här


Patrik Hallmén (hur jävla svårt dka det vara att göra en länk???) NÅja Fightplay.tv är det iaf


Lance Armstrong (är osäker på om du läser min blogg men jag tror det. Skikar även ett mail)

Ovido - Quiz & Flashcards