Alla inlägg under februari 2009

Av Mikael Kleberg - 20 februari 2009 10:30

Ni kommer ihåg Månfärden kanske. Om inte så finns den ju beskriven på denna blogg. Allt var ju planerat in i minsta detalj. Så vad hände?? Jo tåget körde på en älg. Resultat: Tågets passagerare fick hjälpa till att "skrapa" bort älgen från tåget. En gratis teambuilding av det blodigare slaget alltså. Givetvis blev tåget försenat pga detta. "SJ, connecting people", Fast inte på det sätt du tror, vill eller har betalat dyra pengar för.


Sensmoral alt 1: Planera aldrig så kan inget skita sig.

sensmoral alt 2: Ta med dig salt, peppar, smör stekpanna och elddon vid nästa tågresa. Så kan du iaf tillreda en härlig måltid.

Av Mikael Kleberg - 20 februari 2009 10:08

"Nobody panics when things go according to plan... Even if the plan is horrifying" The joker i Batman The dark Knight. En så jävla klockren av analys av världen. Vad håller vi på med egentligen? (med vi menar jag mänskligheten) Jag och Patrik hade en berusad men insiktsfull diskussion gällande normer. Det finns så många som strävar efter att göra som man bör, som det är tänkt, som är allmänt accepterat, Mainstreamfolket. Sen finns de de som alltid strävar efter att gör tvärt om. Det dessa männiksor kanske inte inser är att det är mainstream att sräva efter att inte vara mainstream. Sen finns de de som inte strävar efter att gå med eller mot strömmen. Som bara gör det som gör dem lyckliga. Sen om det är att bo i tält, slänga alla sina grejer och göra super jobbiga tävlingar eller att skafa barn, villa, volvo är ointressant. Det senaste är en ganska ny insikt för mig. Jag kom på mig själv tänka nedvärerande tankar kring ett par som hade åkt till samma hotell på semester typ i 30 år. Jag tänkte: stackars jävlar, Dom fattar ju ingenting. När det finns så mycket att uppleva, att se, att känna å tänka så rutar som in sig fullständigt och vägrar leva livet. Men sedan kom jag på att jag såg på deras situation utifrån mitt perspektiv, med mina ögon. Bara för att jag skulle vara olycklig i deras situation betyder inte att de är olyckliga. Lycka, everything else can wait.

En norm i samhället som jag väljer att inte följa för att den på intet sätt bidrar till min lycka är att vara fackligt ansluten. Många trycker att jag är helt sjuk i huvudet som inte är med. Jag ska nu ge er mitt perspektiv på saken och sedan är det fritt fram att fundera kring din framtida anlutenhet eller ej anslutenhet till facket.

Det finns en massa saker som en arbetgivare kan göra för att jävlas med dig och fortfarande hålla sig inom lagens ramar. ett exempel är att vägra dig löneförhandling. Dessa saker kan säkert facket motverka. Men även om du får din löneförhandling och alla andra nice to have saker så kvarstår ett faktum. Din arbetgivare är en fitta som inte vill dig väl. Vill du verkligen arbeta åt en sådan?? Häldre än att klaga hos facket så att de får styra upp din situation så byt arbetgivare till någon som uppskattar dig, Som vill löneförhandla med dig, inte för att det är ett måste utan för att det är rätt.

Min bestämda uppfattning kring fackligt drivna människor är att de är så dåliga på sin jobb att de känner att vara fackligt drivande är enda sättet för dem att behålla arbetet. För vem vågar sparka en fackligt drivande människa? Det finns förståss de som är fackligt drivna och bra på sitt arbete. De är undantagen som bekräftar regeln.

Av Mikael Kleberg - 19 februari 2009 18:27

Idag inleddes cykelsäsongen 2009 på traditionsenlig manér dvs att bli påkörd av en bil. Tidigt iår! Förra året tror jag det dröjde fram tills april innan det small. Den här gången hann jag tänka rätt mycket innan krocken eftersom jag såg bilen komma, fort, och tidigt inse att det här går illa för föraren ser mig inte. Bilen träffade bakre delen av cykeln och slungade iväg den typ 10 meter. om jag själv blev träffad av bilen kan jag inte redogöra för. Det enda jag vet är att det nu finns en bucklad bil till i min hemstad. Och förhoppningsvis en något mer försiktig bilförare. Hon var Kines eller Japan hon som körde på mig. Jag funderade allvarligt på att tacka henne för att ha bekräftat 2 fördommar i en smäll (bokstavligt talat) nämligen att Kvinnor och asiater är dåliga bilförare, Efter lite eftertanke så struntade jag i det för hon var nog inte riktigt motaglig för den typen av situtionsanpassad komedi. Jag skrattade innombord iaf. Det har jag föresten gjort hela dagen idag. Det är ett härligt liv.



Av Mikael Kleberg - 16 februari 2009 21:40

Det blir Team namnet i Ö till Ö. Varför? Calzonen står för det oserösa, Det lekfulla,  Det jordnära. Special forces står för Serösa förberedelser (mil efter mil i bassängen eller hur Fredrik :)  ), Pannben och otilräcklig intelligens för att inse att man är trött. Mixen är det viktiga. Vi är där för att ha skojsigt, och för att vinna. En Bonus med teamnamnet är att det kanske retar någon av de kustjägare som är med vilka jag förutsätter är helt humorbefriade.


Jobbet är mitt Gym. Mycket av mitt arbete består i att flytta kartonger ca 15 kg tunga från en plats till en annan. Perfekt styrketräning. 7 timmar sådant + 30 km skidor equals en bra dag. Imorgon gör jag det igen. På Torsdag börjar sedan upladdningen inför vasan. Vila och kolhydrater? Nej megahård skidåkning och fisk/kycklng/kött/avocado/kaffe (alltså vanlig kost) Tror inte på kolhydratladdniangar. Du må vara hur fulltankad du vill men ett faktum är: Du förlorar tid på att sitta och bajsa i ett skogsbryn istället för att stå i spåret. Ge magen det den är van vid så minskar risken för magras.

Av Mikael Kleberg - 15 februari 2009 21:26

Redan när jag vaknade av väckarklockan 07:00 i morse viste jag att idag, idag ska kroppen få lida och kalorier ska förbrännas, fyllas på och förbrännas igen. Efter mycket kaffe och lite annat smått å gott anlände jag  09:00 till Karslunds motionscentral. 11:00 åkte jag därifrån med 30 km skidor i benen, Eller  rättare sagt armarna för det är typ 95 % stakning som gäller. Hem, Äta, återuppliva Herr kuk och sedan hoppa på cykeln för ett stenhårt pass a´la 2 timmar på trainern. Mer mat, baby olja och sedan till Karslund igen för ytterligare 2 mil. Tanken var att det skulle bli 3 mil men glidet tog tvärslut och det är jobbigt för det klena psyket att staka när man inte kommer någon vart. Det är åtgärdat nu för jag han med att valla laggen också. Jag har dessutom hunnit med att se på herrarnas skidskytte. Det som hände är märkligt, Mycket märkligt. Björndalen kom först i mål men hade ju åkt fel. I min värld är det lika med diskning. Reglerna är mycket tydliga där. Ändå är det en jävla diskussion varenda gång något sånthär inträffar. Vad är problemet??? Reglerna är ju där för att underlätta svåra beslut. Då gör man ju sig själv en jävla otjänst om du aviker från dessa. Nu gillar ju iof resultatet av detta konstiga beteende. En sannolikt inte dopad norrman vann istället för en sannolikt dopad ryss.


Imorgon blir det mer skidor och kanske simning också. Det som talar emot det sistnämnda är det faktum att äckliga barn nu har sportlov och sannolikt äcklat ner bassängen till groteska mått.


Är "Arbeit macht frei" ett för stötande namn på vårat lag i Ö till Ö?

andra namn jag funderat på är:


"grevinnan och betjänten"

"Allt flyter II "

"fat equals buoyancy"

"spider piggs"

"water boys"

Av Mikael Kleberg - 14 februari 2009 20:48

Jag glömmer alltid långkalsongerna. Resultat: Ständiga återupplivningsförsök av familjejuvelerna (gärna till tonerna av Rage against the machine - Wake up). Andra saker som jag återupplivat är min positiva attityd till längdskidor. Fan vad roligt det är. Å det är väl bra det eftersom jag i närtid kommer att spendera en hel del tid på ett par atomic RC10.


Idag är det alla hjärtans dag. En av de mer menlösa dagarna. Ska du ge en present till din käresta. Gör det på vilken dag som helst, Utom idag.


Jag och Fredrik kommer att köra Ö till Ö i höst. Ska bli sjukt kul. (läs mer här www.otillo.se) Vi har inte kommit på ett namn för vårat lag ännu. Någon som har ett förslag?

Av Mikael Kleberg - 9 februari 2009 19:26

inte 666 utan 12267 . Det är mitt startnummer i vasloppet öppet spår Måndag 23/2. Och jag ska åka satan så fort. Och gör jag inte det kommer jag vara satan så elak i spåret. Något "beast" aktigt kommer att inträffa.

Av Mikael Kleberg - 8 februari 2009 21:10

Jag sov inne i natt. (jag har en liten cell på vinden som är marginellt större än vad jag är). Tur var väl det. För när jag kollade in tältet så fanns det inget där. bara en snöhög. Stört väder att tälta i. Jag längtar till våren. Grönt gräs. Torr asfallt, Bara ben och triathlonbränna.


Ovido - Quiz & Flashcards