Direktlänk till inlägg 21 februari 2009

Klebergblogg goes vallanörd?

Av Mikael Kleberg - 21 februari 2009 15:01

Det är alltid en jäkla hets och ångest inför vasaloppet. Massa människor försöker med ekonomiska medel kompensera för undermålig träning. Det här är mitt 6:e eller 8:e vasalopp (jag kommer ärligt inte ihåg) och vis av erfarenhet vill jag säga. Gör det inte svårare än vad det är. Lägg inte ut 1000 spänn på en "proffsvallning" som som mest gör dig någon minut snabbare. Någon av mina offantligt månag läsare :) kanske ska åka vasaloppet och därför så ska jag nu framföra Kleberg:s vallatipps inför Vasaloppet 2009. tipset kommer att funka i ur och skur förutsatt att det inte blir tropisk värme eller köld av sibiriska mått. Innan du börjar så ta dig en funderare på hur mycket fäste du är beredd att offra för att få bra glid för det går inte att ha både perfekt glid och fäste. För min egen del så prioriterar jag glidet eftersom så mycket av vasaloppet handlar om att staka. På den korta fästzonen lägger jag Tejp från start. Den fungerar bra i alla förhållanden utom nysnö och isiga förhållanden. Nysnö är dock inget problem för du kommer att ha åkare framför dig i spåret som plattar till det värsta. Is är inte heller något problem då det bara är att lägga lite klister över tejpen.

Så, Nu när fästet är avklarat så går vi på glidet. Jag har lagt på 6 lager glid och det räcker fint förutsatt att dina skidor inte är totalhavererade innan du börjar.

Lager 1: Ski go soft (gul) Mest för att rengöra glidytan

Lager 2-3: Start BWLF (kanske världens bästa grundvax)

Låt skidorna stå över natten

Lager 4: Toko Grey Dibloc LF

Lager 5: BWLF  (fortfarande världens kanske bästa grundvax)

Lager 6: Swix HF7 (Jag har bara råd med en sådan här valla eftersom den kostar 500 spänn för 40 gram så det blir HF7 oavsett temp. Har du pengar så köp flera och lägg på sort efter temperatur )

Pulver: nej det är för dyrt


Ja det var det. Ställ dig i spåret och få den tid du förtjänar. Jag har fått lite frågor kring vilka mål jag har så här kommer svaret:

Mål 1: Mora (ett givet mål)

Mål 2: Göra en maxprestation. Detta innebär att antingen kommer jag hålla hela vägen och då torde det bli en ganska bra tid eller, så går jag in i väggen och då kan det ta ganska lång tid. Detta kanske låter konstigt men för att köra på toppen av sin förmåga måste man satsta hårt från början och då kan det gå på röven. Det är trots allt 9 mil som ska skidas. Väl mött i spåret

 
 
Ingen bild

mf

23 februari 2009 13:47

det där gick ju fint. Gratulerar!

 
Härdfeldt

Härdfeldt

23 februari 2009 15:26

Bra jobbat i spåret!

http://hardfeldt.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Kleberg - 28 mars 2010 09:03

Jag betraktar mig själv som en hyfsad disciplinerad och driven människa (Träningsmässigt nu, inte annars). Trots detta är det nästan omöjligt för mig att ta i så mycket som jag behöver. Det blir lätt att jag lägger mig på ett tempo några sekunder l...

Av Mikael Kleberg - 22 mars 2010 14:53

Mån - Cykel 1:54h, Simning 3km (vilodag) Tis - Cykel 3:45, Simning 4 km Ons - Cykel 2:50, löpning 17 km (sista 10 km i 4:00min/km fart), Simning 3 km Tor - Simning 3 km, Löpning 26 km fre - vila lör - Löpning 24 km (km 15 -20 i sub 4:00min/...

Av Mikael Kleberg - 12 mars 2010 09:26


Diskho och disco En ofta fyrkantigt formad facilitet. I början är den skinande ren och fri från smuts och bakterier. Plötsligt belamras lokalen av en hord av “de smutsiga”. De lever rövare och gnider sig mot varandra. Om någon skulle ...

Av Mikael Kleberg - 12 mars 2010 08:41

Man måste vara två. Stå mittemot varandra (är ni flera som vill vara med så bilda två led) Se till att marken är fri från väskor (om ni är på Krogen) mattor eller andra tingestar som mår dåligt av att få spott på sig. Den ena i paret ska nu på bäst...

Ovido - Quiz & Flashcards