Alla inlägg den 24 december 2008

Av Mikael Kleberg - 24 december 2008 12:45

Jag funderade kring hur bra folk i allmänhet och mina föräldrar (och mormor) i synnerhet är på engelska. För att ta reda på det så genomförde jag just ett litet test. (Jag älskar empiriska försök). Jag drog på låten Bigmouth strikes again med The smiths när alla satt och julmyste i soffan. Musikaliskt är det ju en ganska trallvänlig låt men textmässigt så är den väl inte så julig kanske. döm själva.


Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to smash every tooth
In your head

Oh ... sweetness, sweetness, I was only joking
When I said by rights you should be
Bludgeoned in your bed

And now I know how Joan of Arc felt
Now I know how Joan of Arc felt, oh
As the flames rose to her roman nose
And her Walkman started to melt.


Reaktion: Ingen påpekade att låten kanske inte var så lämplig att spela just nu.

Slutsats: De förstår inte vad låten handlar om och är allstså ganska dåliga på engelska.


Förslag på vidare forskning: Om en högre signifikansnivå på testet önskas så spela då samma låt med svensk text också. Blir reaktionen annorlunda är det troligt att den uteblivna reaktionen när den engelska versionen spelades berodde på undermålig kunskap i det engelska språket. Nobell priset nästa

Av Mikael Kleberg - 24 december 2008 11:36

Jävlar vad stressad jag är. Måste hinna städa klart, laga mat, slå in paket, kolla på kalleaankjävel osv osv. Skoja bara. Har suttit och klurat och lyssant på Eddie Vedder i 3 timmar nu. Det blir nog några timmar till innan jag eventuellt gör något annat kreativt och avslappnande. Helst skulle jag vilja cykla hjälmaren runt men jag är förkyld. Så det blir nog en Champagne Mojito istället.

Ovido - Quiz & Flashcards