Direktlänk till inlägg 24 december 2008

Science is a beatuful thing

Av Mikael Kleberg - 24 december 2008 12:45

Jag funderade kring hur bra folk i allmänhet och mina föräldrar (och mormor) i synnerhet är på engelska. För att ta reda på det så genomförde jag just ett litet test. (Jag älskar empiriska försök). Jag drog på låten Bigmouth strikes again med The smiths när alla satt och julmyste i soffan. Musikaliskt är det ju en ganska trallvänlig låt men textmässigt så är den väl inte så julig kanske. döm själva.


Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to smash every tooth
In your head

Oh ... sweetness, sweetness, I was only joking
When I said by rights you should be
Bludgeoned in your bed

And now I know how Joan of Arc felt
Now I know how Joan of Arc felt, oh
As the flames rose to her roman nose
And her Walkman started to melt.


Reaktion: Ingen påpekade att låten kanske inte var så lämplig att spela just nu.

Slutsats: De förstår inte vad låten handlar om och är allstså ganska dåliga på engelska.


Förslag på vidare forskning: Om en högre signifikansnivå på testet önskas så spela då samma låt med svensk text också. Blir reaktionen annorlunda är det troligt att den uteblivna reaktionen när den engelska versionen spelades berodde på undermålig kunskap i det engelska språket. Nobell priset nästa

 
 
Ingen bild

That fat swimmer

7 januari 2009 12:49

Tyvärr, tror jag att allt för många människor har missat att det faktiskt är text på mycket musik. Jag håller Rix-FM, Idol och MTV ansvariga för detta. Efter som den mesta geggan som spelas på tidigare nämnda portaler helt saknar mening, har folk tappat förmågan att lyssna aktivt. Musik blir till ett tomrum av falsk förvissning om att det är rätt tomrum att vistas i. Två veckor senare är samma tomrum värdelös skit.

BTW Härligt att se lite Smiths citat! Där snackar vi konst!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Kleberg - 28 mars 2010 09:03

Jag betraktar mig själv som en hyfsad disciplinerad och driven människa (Träningsmässigt nu, inte annars). Trots detta är det nästan omöjligt för mig att ta i så mycket som jag behöver. Det blir lätt att jag lägger mig på ett tempo några sekunder l...

Av Mikael Kleberg - 22 mars 2010 14:53

Mån - Cykel 1:54h, Simning 3km (vilodag) Tis - Cykel 3:45, Simning 4 km Ons - Cykel 2:50, löpning 17 km (sista 10 km i 4:00min/km fart), Simning 3 km Tor - Simning 3 km, Löpning 26 km fre - vila lör - Löpning 24 km (km 15 -20 i sub 4:00min/...

Av Mikael Kleberg - 12 mars 2010 09:26


Diskho och disco En ofta fyrkantigt formad facilitet. I början är den skinande ren och fri från smuts och bakterier. Plötsligt belamras lokalen av en hord av “de smutsiga”. De lever rövare och gnider sig mot varandra. Om någon skulle ...

Av Mikael Kleberg - 12 mars 2010 08:41

Man måste vara två. Stå mittemot varandra (är ni flera som vill vara med så bilda två led) Se till att marken är fri från väskor (om ni är på Krogen) mattor eller andra tingestar som mår dåligt av att få spott på sig. Den ena i paret ska nu på bäst...

Ovido - Quiz & Flashcards