Direktlänk till inlägg 5 oktober 2008

Förbannad på Farbror Blå

Av Mikael Kleberg - 5 oktober 2008 18:02

Bland det värsta jag vet är när människor som är avlönade med skattepengar inte gör sitt jobb. Som jag ser det är jag deras arbetsgivare eftersom det är jag (+ några till) som betalar deras lön. Då borde jag också ha rätt att sparka vederbörande om arbetet missköts. Men det får jag inte. men jag kan skälla på dem, på min blogg så det är det jag tänker göra. Följande incident inträffade i Lördags precis vid stängning av en viss butik där någon jobbar och där saker säljs, Saker som inte alla får köpa. En person köpte varor som var ämnade till någon annan som inte själv får innhandla nämnda varor. En försäljare i butiken, Vi kan kalla honom Batman snappade upp vad som pågick och tillsamans med en väktare framryckte han mot brottslingen för att göra ett envarsgripande. Innan de skulle slå till bestämde de sig för att säkerställa att det brott som de tänkte gripa förövaren för har fängelse på straffskalan (något som är en förutsättning för att ett envarsgripande skall kunna göras). Polisen som de fick prata med tyckte att vi skulle "skita" i det eftersom det inte var fängelse på straffskalan. Brottet som åsyftas är langning om någon lyckats missa det. Konstigt tyckte Batman och väktaren. båda var nästan säkra på att detta brott kan ge minst 2 års fängelse och antagligen ända upp till 4 års fängelse. Efter en kontroll i Svea rikes lag stod det klart att så var fallet. 4 års fängelse är maxstraffet för langning. Vi kunde alltså gjort ett gripande.


En myndighetsperson misskötte sitt jobb och Pga. detta så klarade sig en brottsling undan det straff som han borde fått om polisen hade gett oss en korrekt information. Men det är väl kanske för mycket begärt. Jag menar, Lagen är ju bara grundstommen i deras arbete och det enda som de har att rätta sig efter. Och det är ju inte så att de har tillgång till nämnda lagtext i sin absoluta närhet som typ på Internet eller i bokform. JAG VILL HA TILLBAKA MINA SKATTEPENGAR ERA JÄVLA TOMTAR!!!!

 
 
Micke Selvin

Micke Selvin

7 oktober 2008 09:31

Å andra sidan borde väl ni som träffar på detta i princip dagligen kunna ta eget initiativ utan att konsultera dom där konstaplarna. Det kan väl inte vara första gången du stötte på en langning? ;)

http://www.mickeselvin.se

 
Mikael Kleberg

Mikael Kleberg

7 oktober 2008 21:55

Jo jag träffar på langning nästan dagligen. Men Det är ju skillnad på att neka någon för att jag misstänker langning och att gripa någon för detsamma. Att på felaktig grund gripa någon (typ göra ett envarsgripande för ett brott som inte har fängelse på straffskalan) är i säg brottsligt (olaga frihetsberövande) och om det vill sig illa så kan jag själv hamna i fängelse för det. det jag vill säga är att det gäller fan att ha tort på fötterna och om det går, Lämna denna typ av verksamhet till de som har betalt för att bedriva den. Nämligen Ordningsmakten.

http://Kleberg.bloggagratis.se

 
Fredrik Härdfeldt

Fredrik Härdfeldt

7 oktober 2008 22:28

Eftersom det inträffar dagligen kanske vi skulle slå ihop ett monopol och en myndighet? Så kan vi ställa ut en Polis "gratis" i varje butik(?). På rasterna kan dom köra lite labila personer till akutpsyk också. Polismyndigheten är inte en produktiv myndighet på något sätt, den kostar. Alltså är det en instans som hela tiden har för lite resurser. Ser man då från "deras" sida så prioriterar man självklart andra ärenden än white-trash som langar cider på Eurostop(vilket jag tror han menade). Jag menar, i praktiken, hur många har blivit dömda till 4, 2, 1års fängelse för langning? någon? Jag vill inte tänka på hur mycket pengar det skulle kosta att skicka en radiobil med 2 poliser i 1-2 ggr ut till Eurostop. Väl mött!

http://hardfeldt.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Gry

22 oktober 2008 00:43

Roligt skrivet =)
Iof e inte min kommentar om langning (orkar inte änns fundera på det). Men de gäller kontakt me dessa konstaplar (eller va de e) som tydligen inte kan svea rikes lag. Har själv fått säga brottsrubriceringen för vad jag blivit utsatt för till en "farbror blå". Han visste inte benämningen för detta. Kan tilläggas att jag helst inte anmäler heller.. Men om man blir påhoppad av en snubbe med järnrör så..
Å dessa konstaplar ska man ha förtroende för! Kan tilläggas att inte alla "farbror blå" e på detta sätt..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael Kleberg - 28 mars 2010 09:03

Jag betraktar mig själv som en hyfsad disciplinerad och driven människa (Träningsmässigt nu, inte annars). Trots detta är det nästan omöjligt för mig att ta i så mycket som jag behöver. Det blir lätt att jag lägger mig på ett tempo några sekunder l...

Av Mikael Kleberg - 22 mars 2010 14:53

Mån - Cykel 1:54h, Simning 3km (vilodag) Tis - Cykel 3:45, Simning 4 km Ons - Cykel 2:50, löpning 17 km (sista 10 km i 4:00min/km fart), Simning 3 km Tor - Simning 3 km, Löpning 26 km fre - vila lör - Löpning 24 km (km 15 -20 i sub 4:00min/...

Av Mikael Kleberg - 12 mars 2010 09:26


Diskho och disco En ofta fyrkantigt formad facilitet. I början är den skinande ren och fri från smuts och bakterier. Plötsligt belamras lokalen av en hord av “de smutsiga”. De lever rövare och gnider sig mot varandra. Om någon skulle ...

Av Mikael Kleberg - 12 mars 2010 08:41

Man måste vara två. Stå mittemot varandra (är ni flera som vill vara med så bilda två led) Se till att marken är fri från väskor (om ni är på Krogen) mattor eller andra tingestar som mår dåligt av att få spott på sig. Den ena i paret ska nu på bäst...

Ovido - Quiz & Flashcards