Alla inlägg den 30 juli 2009

Av Mikael Kleberg - 30 juli 2009 08:59

Igår på nyheterna kunde man se hur Gotlands landshövding Marianne Samuelsson brutit mot en i en rättstat fundamental tes nämligen att alla är lika inför lagen. Hon ska tydligen beviljat Max Hansson bygglov på en strand mot sina kollegors inrådan. De hade ifrågasatt huruvida det var lämpligt att behandla människor olika och hon hade svarat: "ja det gör man idag".

Jag vill nu ta tillfället i akt att (bli den första?) som gratulerar Marianne till detta agerande. Innan alla Svennebanans därute går i taket och börja skrika "alla ska med på tåget" och gå i förstamajtåg så ska jag berätta varför.


Vi börjar med lagen. Vad är det för något? En samling dokument i en för det mesta blå pärm som berättar vad medborgarna får och inte får göra? Nej!! lagen är de människor om tillämpar de dokumenten så som Poliser, Dommare, Landshövdingar, Åklagare, Advokater osv. Faktum är att alla Sveriges medborgare kan tillämpa lagen (tex, vid envarsgripande) även om det är försvinnande få som vet om det. Om alla skulle vara lika inför lagen ja då skulle alla som tillämpade lagen (eller hade möjlighet att göra det, och det är ju ALLA i Sverige det) vara helt fördomfria och inte dömma någon på förhand oavsett hudfärg, religion, sexualitet, kultur, kroppsodör, social status osv. osv.

Ser det ut så i Sverige idag? Jag kan med ganska mycket råg i ryggen svara nej på den frågan och därmed har jag visat på att vi inte lever i en rättstat.


En rättstat är en utopi, Något att sträva efter.


Så varför gratulerar jag Marianne? Jo för att hon insett att ingen behandlar någon lika inför lagen, Alla har fördommar och vi lever inte i en rättstat så varför inte utnyttja situtionen och göra det som gagnar flest människor (eller så är hon korkad och råkade göra en skön grej). Jag hoppas att fler följer hennes linje och tillämpar lagen olika på människor. Jag hoppas att polis, åklagare och dommare griper, åklagar och dömmer alla som sysslar med någon organiserad brotslighet. Det är väl ingen hemlighet att många av våra MC gäng har något fuffens för sig? Bevisen sitter i min värld i märket de har på västen. Varför krånglar vi till saker och ting. Spaning hit och bevis dit. Alla vet men ingen kan göra något för i en rättstat så måste vi värna om rättsäkerheten.

Ovido - Quiz & Flashcards